Vstupní přednášku do cyklu Novinářského inkubátoru přednesl Lubor Černohlávek popisem české mediální krajiny. Podle něj jsou problémy současné žurnalistiky přesycenost prostoru dezinformacemi, pomalé odumírání tištěných periodik a ztráta nezávislosti hlavních mediálních domů. Budoucnost spatřuje v nezávislých médiích, vysoké morální autocenzuře autorů a sociálních médiích čestných osobností. Jako cestu ze současného stavu vidí sdílení příkladů dobré praxe a vyzdvihování pozitivních zpráv.

Lubor Černohlávek v současné době působí v týdeníku Téma jako zástupce šéfredaktora a občasný autor rozhovorů. Předtím se angažoval v televizi Nova jako ředitel PR, šéfredaktor deníku Aha! a šéfredaktor serveru TN.cz.
Lubor Černohlávek vidí zásadním bodem vývoje české mediální krajiny události po revoluci v roce 1989, kdy se začalo režimem svázané prostředí rapidně uvolňovat a počet celostátních i nezávislých médií začal narůstat. S přebývajícím vlivem ze zahraničí bylo mnoho z tištěných deníků přetvořeno v obraz jejich investorů. V roce 2008 začala první ekonomická krize, v důsledku které se mnoho zahraničních investorů stáhlo. To dalo prostor českým miliardářům, aby si klesající trh médií “rozebrali”.
Zvedla se velká vlna novinářské opozice, která dala za vznik mnoha alternativním médiím – Reportér, Echo24, Neovlivní.cz, Hlídací pes nebo Svobodné fórum. Sice neměly, ani nemohly mít takový vliv či dopad jako ta celostátní, ale byla nadějným dílkem do skládačky české mediální nabídky.
Velkým trendem této doby se stala online média a zejména pak sociální sítě. Ty využívají nejen novináři, ale například také politici. Na jednu stranu mohou rychle a jednoduše zasáhnout mladou generaci, na druhou stranu se z nich ale může stát neřízený prostředek sdělování osobních polopravd. Například instagramový účet poslance Dominika Feriho má přes jeden milion sledujících a je prvním místem, kam lidé chodí hledat novinky o současném dění. Chybí mu ale řádná kontrola, které jinak podléhají velká média. Dalším takovým příkladem je i twitterový účet bývalého prezidenta Spojených států amerických Donalda Trumpa, který tak nepřímo jako autorita nastavuje společenské trendy, podléhající však jen jeho osobnímu vkusu a libovůli.
Do toho všeho však v roce 2020 přišla pandemie koronaviru, která zapříčinila velký výpadek pracovních míst, a mnohé redakce byly personálně oslabeny nebo úplně zrušeny. Mediálním prostorem se začalo šířit mnoho dezinformací. Čtenáři se začali cítit tématem koronaviru zahlceni a nevěděli, čemu a komu věřit. “Vše je o lidech. Současná mediální scéna čeká na někoho, kdo zvedne prapor a bude mluvit rozumně a zasvěceně,” shrnuje situaci Černohlávek.
Lada Matyášová