Role editora je v redakci nepostradatelná. Přesto však většina lidí o práci editora mnoho neví. Editor ze Seznam Zprávy Vojtěch Krasnický nám při přednášce vysvětlil, v čem spočívá jeho úloha. Vojtěch Krasnický představil posluchačům svůj pracovní den v příspěvku “Editor jako bič”.

Vojtěch Krasnický vystudoval politologii na Fakultě sociálních věd UK, v jejímž průběhu se také začal pohybovat v novinářské branži. Nejprve působil v MF DNES, kde zastával pozici editora zahraniční a později ekonomické rubriky. Tři roky byl hlavním editorem Novinky.cz. Nyní působí na obdobné pozici v Seznam Zprávách. Několik let také působil jako lektor Vyšší odborné školy publicistiky v Praze.
Jak probíhá práce editora
Editor má čtyři hlavní úkoly nebo také fáze při vzniku novinového článku. Za prvé jistou měrou rozhoduje, co se bude nebo naopak nebude publikovat. Má přehled, co vše v konkrétním vydání bude publikováno, témata by měla být rovnoměrně rozložena.
S tím souvisí druhá fáze, a to proces vzniku obsahu. Editor s novinářem diskutuje témata a koncepce článků, neboť lze na problematiku nahlížet různými perspektivami. Ať už z pohledu aktérů, oponentů, odborníků nebo čistě oborově, například ekonomická optika je často jiná než politická, zdravotní nebo environmentální.
Za třetí má editor za úkol to, co již název povolání napovídá, a to editovat – článek novináře upraví nejen z pravopisného, ale i obsahového nebo dokonce vizuálního hlediska. Vojtěch Krasnický upřesnil, že především v internetovém zpravodajství je třeba udržet pozornost čtenáře. Z toho důvodu jsou nutné grafické vsuvky, jako jsou mezititulky, obrázky, statistiky a odkazy na související články. Krasnický však upozornil, že je třeba odhadnout správnou míru a nepřehnat to, aby koncový uživatel nebyl naopak příliš rozptylován od čtení původního článku.
V neposlední řadě má editor na starosti hotový článek zveřejnit. V on-linovém zpravodajství je to záležitost několika kliknutí, v případě tisku se jedná o kompletní dokončení přesného vzhledu, jak článek bude vypadat.
Doba internetová
Na závěr Krasnický s posluchači diskutoval a odpovídal na dotazy. Podělil se o svůj názor na tzv. clickbaity, což jsou účelově poutavé titulky, které lákají čtenáře k rozkliknutí článku. K editorské činnosti patří právě i úprava titulků. „Clickbait, který má místo jen v bulváru a ne v serioznějším médiu, je třeba ‘zemřela vynikající česká atletka’, který vyloženě křičí ‘klikni si, aby ses dozvěděl, o koho šlo’,” řekl Krasnický. Zároveň však přiznal, že se jedná o fenomén napříč všemi světovými médii a do jisté míry využívá clickbait každé internetové médium kvůli zobrazování reklamy, ze které jsou novináři placeni.
V dnešní době internetu pak podle Krasnického nahradily sociální sítě ve spoustě případů tiskové konference a oficiální tiskové zprávy, což má své výhody. Cítí však, že novináři jsou pod velkým tlakem jak kvůli rychlosti, tak i kvalitě vydaných zpráv.
Monika Phuong Le