YouthVoice: Média a my 

V pondělí 16. října 2023 na Základní škole  T. G. Masaryka ve Štětí proběhl další workshop v rámci projektu Youth Voice. Sedmáci se tentokrát soustředili na téma práce se zdroji. Jaké zdroje jsou důvěryhodné? Nejvíc bodů od nich obdržela Wikipedie, v závěsu za ní stály knihy a encyklopedie. Objevila se ale i hesla jako ČT24, Google, Safari, Siri, Seznam nebo třeba babička. A vlastně je to logické, kdo by nevěřil babičce? Jenže.. Odkud babička čerpá? A jsou její zdroje relevantní? Samé otázky. Ukazuje se, že nejlepší (a jediná) cesta je, když si informace bude ověřovat každý sám. 

Jak říká Valerie, školitelka Fak(e)ticky (projektový partner Novinářského inkubátoru), informace se na nás valí ze všech stran. Jak ale najít ty relevantní a pravdivé? Ze všech zdrojů, které děti na začátku vyjmenovaly, jsme pro další práci zvolili média. Můžou být spolehlivá? Nebo ne? Na otázku „Kdo je vlastní?“ se ozvalo sborové „Babiš“. Správná odpověď zněla spíše „lidé“. A to dělá celou hru méně přehlednou. Každý má totiž nějaké své zájmy a ty chce ve svých médiích prosazovat. 

Pro lepší pochopení tématu médií si děti zkoušely pomocí živých obrazů znázornit vybraná témata, která jsou s médii spojená. Uhodnout reportáž ze zoo bylo jednoduché, ale rozklíčovat šéfredaktora, který se snaží ukočírovat svou redakci, dalo zabrat celé třídě. Objevil se i obraz ukazující práci paparazz, natáčení podcastu nebo předpověď počasí v televizním vysílání. Ale suverénně nejrychleji uhodli všichni sledující reklamu. 

Závěrem proběhla práce s titulky. Například titulek odkazující na článek o kachně – „Kachna hledá lásku přes inzerát: Chystá se romantická večeře”, který opravdu reálně vyšel na webu Novinky.cz. Je-li něčeho moc, může toho být příliš. Je to taktika, které se říká informační přesycení. Při počáteční anketě, kolik z deseti podobně bizarních titulků opravdu reálně vyšlo hádaly, že přibližně tři až šest. A byly velmi překvapené, když zjistily, že vyšly opravdu všechny. V této smršti je potom těžké zůstat ostražitý a přemýšlet o tom, co je pravdivá a co je nepravdivá zpráva. Tím se workshop vrátil na začátek – je potřeba informace samostatně ověřovat a také dávkovat. 

Na příštím setkání si žáci vyzkouší psaní zpráv – seriózní, bulvární, dezinformační.. Uvidíme, jak se s tím poperou.